mad, opskrifter og livsstil

Kosttilskud under graviditet

Kosttilskud under graviditet

 

Jeg har skrevet et kort indlæg omkring kosttilskud i forbindelse med graviditet. Er du gravid eller prøver du at blive det, kan indlægget derfor have din interesse.

For mange er det slet ikke nødvendigt at indtage ekstra tilskud udover de vitaminer og mineraler vi får gennem kosten, mens det for andre kan være fordelagtigt at få suppleret kosten med et tilskud. Under graviditet er det dog nødvendigt at supplere kosten med enkelte tilskud.

Inden jeg blev gravid, tog jeg ingen tilskud. Jeg spiser meget varieret af frugt, grønt, forskelligt kød og fisk, fuldkornsprodukter, calciumholdige produkter m.v.. Men under graviditeten er der visse vitaminer og mineraler som man skal sørge for at få ekstra af, bl.a. folsyre og jern. Derudover vælger mange gravide tilskud af fiskeolie og calcium.

 

Overordnet anbefaler sundhedsstyrelsen følgende til gravide:

Jern:

Et dagligt tilskud på 40-50 mg jern fra 10. graviditetsuge og frem til fødslen. Det er vigtigt at jern ikke tages i forbindelse med et måltid, da optagelsen her vil være dårlig. Jeg har gjort det til en vane at tage den om aftenen inden jeg går i seng, når jeg børster tænder.

Hvorfor skal man tage ekstra jern under graviditeten?

Jern findes i hæmoglobin, som binder ilten til de røde blodlegemer. Under graviditeten øges blodvolumen i kroppen og kroppen har dermed behov for mere jern.

 

Folsyre:

Et dagligt tilskud på 400 mikrogram, gerne fra graviditeten planlægges og frem til 12. graviditetsuge. Der sker ikke noget ved at fortsætte herefter, men det er ikke en nødvendighed.

Hvorfor skal man indtage ekstra folsyre under graviditeten?

Normalt får vi tilstrækkeligt med folsyre gennem kosten. Men som gravid har man behov for et ekstra tilskud. Man bør indtage folsyre frem til 12. graviditetsuge for at forebygge at ens baby ikke risikerer at udvikle hjerne- og rygmarvsmisdannelser.

 

D-vitamin:

Et dagligt D-vitamintilskud på 10 mikrogram gennem hele graviditeten.

Hvorfor skal man indtage ekstra D-vitamin under graviditeten?

Vi får D-vitamin gennem kosten (hovedsageligt fede fisk) og fra solen. Men i vinterhalvåret er det svært at få nok gennem solen. D-vitamin er vigtigt da det fremmer optagelsen af calcium (kalk) der står for babyens knogleopbygning. Derfor anbefales et ekstra indtag under graviditeten.

 

Calcium (kalk):

Et dagligt tilskud på 500 mg gennem hele graviditeten svarende til 1/2 liter mejeriprodukt.

Jeg får dækket mit behov for kalk gennem kosten, da jeg næsten dagligt spiser yoghurt, ost, drikker mælk m.v. svarende til 1/2 liter. Men døjer du meget med kvalme under graviditeten, hvilket måske medfører at du er småtspisende, eller er du ikke så vild med mejeriprodukter og i tvivl om du får dækket dit behov, så vil jeg anbefale dig at supplere med et kalktilskud.

Hvorfor bør man indtage ekstra kalk under graviditeten?

Kalk er, som nævnt tidligere, vigtigt for babyens knogleopbygning, men bestemt også for moderens.

 

Fiskeolie:

Det er ikke en nødvendighed at indtage fiskeolie under graviditeten, men jeg har selv, siden jeg blev gravid taget et ekstra tilskud á 2 kapsler dagligt svarende til 1250 mg fiskeolie. Dette da jeg ikke hver dag får fed fisk og gerne vil sikre baby og jeg nogle gode fede fedtsyrer.

Det er dog vigtigt, at du som gravid stopper med at tage fiskeolie omkring uge 36, altså ca. 4 uger inden termin, da fiskeolien har en lettere blodfortyndende effekt, hvilket ikke er fordelagtigt i forbindelse med fødsel og eventuelt blodtab. Nogle uger efter fødslen, når du ikke længere bløder, kan du genoptage indtaget af fiskeolie hvis du ønsker.

Hvorfor kan det være fordelagtigt at indtage fiskeolie under graviditeten?

Omega 3 fedtsyrerne, herunder EPA og GLA, er generelt gavnlige ift. et sundt kredsløb og forebygger hjerte-kar sygdomme. Derudover er det også en kilde til D-vitamin, der som tidligere skrevet, også er vigtigt i graviditeten. Fiskeolie er ligeledes en vigtig byggesten i udviklingen af babyens hjerne.

 

Opsummerende tager jeg vitamin/mineraltilskuddet samt fiskeolie til min morgenmad (da de fedtopløselige vitaminer bedst optages sammen med et måltid), mens jeg tager jerntilskuddet inden sengetid.

 

Til slut vil jeg  gerne lige pointere, at kosttilskud aldrig bør ‘erstatte’ rigtig mad og at det stadig er vigtigt at få nogle varierende grøntsager, fuldkorn, fisk, mejeriprodukter m.m..

 



Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *